فن وثقافة

اليوتيوبر أحمد حسن يتخذ قرارا وزوجته تتحدث عن كواليس ارتدائها الحجاب

[ad_1]

تحدث اليوتيوبر المصري أحمد حسن و زوجته زينب لأول مرة، بعد إخلاء سبيلهما بعد اتهامهما بتعريض حياة طفلتهما للخطر، وذلك في أول فيديو فيديو ظهرا فيه ليكشفا خطتهما خلال الفترة المقبلة للجمهور، وايضا كواليس ارتداء زينب لـ”الحجاب”.

وأعلن أحمد حسن في الفيديو الذي نشره على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” قائلاً :”في حاجة يا جماعة عاوزين نتكلم عليها عشان عارفين إنكم هتتكلموا عليها الفترة الجاية كتير جداً، أيلين مش هتظهر معانا الفترة الجاية خالص، ولا في فيديوهات ولا صور ولا ستوري، وعارف انكم بتحبوها وبتحبوا تشوفها معانا، بس هي مش هتبقى موجودة معانا، عشان الموضوع خارج عن إرادتنا”.

وكشفت زينب زوجة أحمد حسن تفاصيل ارتدائها للحجاب قائلة :”الحجاب مش اختيار.. الحجاب في الدين فرض علينا، وبقالي شهرين بفكر في موضوع الحجاب من رمضان الماضي”.

وتابعت زينب:”أنا مش لابسة الحجاب عشان إرضاء أهلي ولابساه عشان ربنا، لأني كنت خايفة أموت وأنا بشعري، ودلوقتي أنا راضية بالقرار ده”.

وفاجأت زينب الجمهور بعد نيتها ارتداء الخمار، قائلة :”أنا مش شيخة ولا على السجادة 24 ساعة، لكن بحاول أطور من نفسي للطريق الصح، وهاخد خطوة جديدة الفترة في الحجاب بارتداء الخمار بس واحدة واحدة”.

 

وتفاعل المتابعون مع الفيديو، حيث قال أحدهم :”احنا قولنا خلاص هنبطل ونعيش مستورين ونحمد ربنا علي نعمته ولا انتم مبتشبعوش”.

وقالت متابعة أخرى: “إنتي جميله بالحجاب بس ياريت تغطي الشعر من الأمام علشان حرام طالما لبستي الحجاب يبقى صح وربنا يثبتك ي��زيزي ياسكره”.

وواصل الجمهور التفاعل معهما حيث قال متابع :”مفيش حد معصوم من الغلط يا احمد احنا بشر مش مليكه وكلنا بنغلط بس المهم الواحد بيتعلم من غلطه مش بيتمادى فيه وميكررش تاني نفس الاخطاء وبجد ايلين هتوحشنى جدا ربنا يصبرني انى مشوفهاش ربنا يوفقكم ويسعدكم فى حياتكم”.

وكانت النيابة العامة وضعت 5 شروط لإخلاء سبيل اليوتيوبر أحمد حسن وزوجته زينب في واقعة تصوير ابنتهما الصغيرة “إيلين”، في البلاغ المقدم ضدهما من المجلس القومي للطفولة والأمومة، وذلك بسبب ترهيبهما ابنتهما الصغيرة واستغلالها للتربح من وراء نشر فيديوهات مسيئة.

والشروط هي: حسن رعاية ابنتهما إيلين وندمهما على ما ارتكباه في حقها وعدم تكرارهما تصوير ابنتهما، وسداد ضمان مالي قدره 40 ألف جنيه، وتكليف المختصين بمجلس الأمومة والطفولة باستمرار متابعة الحالة الاجتماعية للمجني عليها ووالديها وذويها ومنع استغلالها بأي صورة من صور الاستغلال مرة أخرى أو تعريضها للخطر.

[ad_2]

رياض المالكي

خبير تقني، مسؤول الصيانة و مدير الموقع، صحفي سابق في حياة أخرى..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
%d مدونون معجبون بهذه: